Ook in Halle geraakt ge met statistieken de vaart niet over. Daar zijn straffere bruggen voor nodig

.Mijn opa is een intellectueel.  Zijn jongste vondst: ik moet statistiek leren. In zijn ogen ben ik niet  veel meer dan een puberend meisje dat  nog heel groen ziet achter de oren, een gammineke dus, maar dat zeggen intellectuelen niet hé.  En  hij verwacht dat ik helemaal van nul start. Met simpele berekeningen.

Om mezelf wat te oefenen heb ik besloten mij toe te leggen op onze mooie stad.  En heel toevallig ben ik op het volgende onderwerp gestoten: de uitslag van de gemeenteverkiezingen van 2018,  seffens 2 jaar geleden dus. Maar ik ben in grote verwarring gestopt.


De eerste bewerkingen  heb ik niet  met hoofdrekenen maar met een  rekenmachientje op zonne-energie uitgevoerd.

Dit heb ik gevonden: onze stad  wordt bestuurd door  een minderheid van de Halse keizers, excuseer kiezers, met een schepencollege dat 49,2% van de geldige stemmen vertegenwoordigt.  De oppositie in de gemeenteraad heeft 50,8% van de stemmen verzameld.

Hoe dat kan, dat moet ik dus aan mijn geleerde opa eens vragen.

De partij van onze  huidige burgemeester haalde 18,2% van de stemmen. Die van de vorige burgemeester  haalde 19,7% van de stemmen.

Waarom die grootste partij van het schepencollege de burgemeester niet kon, wilde of mocht  leveren moet ik ook eens aan mijn geleerde opa vragen. Maar kan, wil of mag hij antwoorden?

De grootste  partij van de oppositie behaalde 26,4% van de stemmen.

Waarom die niet mocht meedoen in het schepencollege zal  mijn geleerde opa mij ook eens moeten uitleggen.

De nieuwe burgemeester haalde 1361 voorkeurstemmen, de oude 1880. Maar die laatste gaf er direct de brui aan.  De eerste dame haalde 1728 stemmen,  op de lijst van de oude burgemeester nog wel.

Het grootste aantal voorkeurstemmen ging met 1887 naar de lijsttrekker van de grootste oppositiepartij, die dus 26,4% van de Hallenaren kon bekoren.

Ik ben met mijn statistiekenstudie  eigenlijk nog maar aan het begin en volgens mijn opa moet ik me nu een hele boel andere vragen stellen. Zoals:

Waarom krijgt Halle nu een burgemeester  die veel minder voorkeurstemmen haalt dan de twee sterkhouders van zijn  coalitiepartner?  En: waarom geeft de grootste partij met de grootste stemmentrekkers  die sjerp zomaar  aan een kleiner broertje weg? 

Wat zit daar eigenlijk achter?

En  hier het resultaat van mijn eigen  opzoekingen op het Internet (buiten weten van mijn opa om):

Le bourgmestre 

 La désignation du bourgmestre 

Afin d'accorder plus de poids au choix exprimé par l'électeur et éviter que les accords politiques n'interfèrent dans les résultats, il est prévu, depuis le scrutin 2006, que sera désigné de plein droit bourgmestre le candidat qui a obtenu le plus de voix de préférence (sans prendre en considération l'effet dévolutif de la case de tête[1]) sur la liste qui a obtenu le plus de voix parmi les groupes politiques qui sont parties au pacte de majorité[2].






Hartelijke groetjes, Saskia


Geen opmerkingen:

Een reactie posten