Mannen aan de macht in Halle, vrouwen bouwen bruggen en 't stad is van alleman



Vrouwen bouwen, mannen plannen
Gelijk alleman  heb ik de  jongste dagen gelezen en gehoord over de Klarabrug die de Hallenaren gaan  "krijgen". Van de Graan- naar de Willamekaai en zelfs in verbinding met de bestaande  over de Ijzerenweg. Daarover ook een razendknap filmpje gezien (van 't stad) op mijn laptop. Aan het einde van mijn uiteenzetting verklap ik waar je dat  kan vinden.

Foto Papino©


Als 100%  witte vrouw in eigen land geboren en opgegroeid, permitteer ik me daar eens ronduit mijn gedacht over te zeggen. Ik begin bij het filmpje, de brug is nog niet te zien.

De mannen van  't stad hebben in dat filmpje twee rasechte witte Hallenaren opgevoerd en mijn eerste gedacht was: dat zijn zeker steracteurs van een van de beste Halse toneelverenigingen. Kenners van het dialect en  mijn vermoeden gaat uit naar de  Koninklijke Volharding, kwestie van afkomst dan zogezegd.

Ik ga u later, opnieuw in het slot van mijn uiteenzetting,  uitleggen waarom ik daar met of zonder DNA-test  zo goed als 99% zeker van ben. Dus mannen, laat u vooral niet afleiden door voetbalcommentaren en -tatoren  en zeker niet door vrouwelijk schoon.

©Hallensia (KGOK) Collectie Georges Devos Opgeblazen Waggelbrug W.O. II
kort na 17 mei 1940

Die twee, gewapend met een aftandse fiets zoals ge ze bij ons niet meer tegenkomt, heten in dat filmpje Gaston en niet Leo, maar Roger, 't  zou er anders nogal dik op liggen. De scheurkalendermoppen waarmee ze hun verhaal in het Halse dialect kruiden zijn net niet gepeperd genoeg om er de slappe lach van te krijgen.  In de voetbalsport spreken mannen over getelefoneerde passen, waarmee bedoeld wordt dat de tegenstanders ze al van mijlenver zien aankomen en de passen dus hun doel missen.  Dat is zo een beetje de vergelijking die ik er in zie, maar ik ben natuurlijk maar een simpele vrouw.

Toch slim genoeg om de kern van dit mannenverhaal te snappen: meer vrouwelijke voornamen in het straatbeeld in het kader van het  modieuze  streven naar absolute gendergelijkheid (een opstapje naar de definitieve afschaffing van  het verschil tussen vrouwen en mannen, dat kan saai worden) en tegelijk een voornaam die bij het bruggetje in kwestie kan passen. Na lang bedisselen kwam 't stad (wie dat ook moge zijn) uit bij Klara, naar de zeepziederij op de Willamekaai waar die brug aan land gaat.

En nu komt dus de geniale pointe: wanneer is er niet alleen een naam voor, maar wanneer  zal ze ook nog eens Klaar(a) komen. Daarvoor heb je volharde mannen nodig die geen last hebben van een slappe lach. Rasacteurs.


't Stad heeft meteen de lachers aan zijn kant, de dames lachen onbedaarlijk mee  en niemand denkt er nog aan dat die kleine brug in China  tussen 9 en 10 op een maandagvoormiddag klaargekomen zou zijn (behoudens  censuur van de Kameraden van de Partij, in dat geval: inzepen en wegwezen, mannen!) 


Opgelet: deze mannen komen per fiets aangereden, maar op de Willamekaai zijn, als ik  goed  uit mijn doppen heb gekeken, in geen enkele rijrichting fietsers toegelaten. Hebben zij een gepeperde gasboete betaald?


Weg uit Halle? Deze heb je nog te goed


Jullie Hartsvriendin, Saskia

Clara van Assisi (Assisi, Umbrië, 1193/1194San Damiano, Assisi, 11 augustus 1253), Santa Chiara in het Italiaans, gaf onder invloed van Franciscus van Assisi haar maatschappelijke positie op en stichtte de orde van de clarissen.

Een voetgangersbrug, voetbrug, loopbrug, kwakel of passerelle is een brug die alleen gebruikt mag of kan worden door voetgangers. (Wikipedia)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten