Kunstkenners in de Halse Politiek


Graffitiproject aan station Halle is wel afgewerkt

Het lijkt al een eeuwigheid geleden en iedereen is nu door  Corona gebiologeerd. Maar op de gemeenteraad van Halle op 25 februari  2020 stond een  ander thema nog volop in de schijnwerpers: de Halse dierenriem  van Graffitikunstenaars op een stationsmuur. De details lees je hier: Een  project dat nog net voor de jongste gemeenteraadsverkiezingen is ingehuldigd.


©PvP


Afgewerkt of niet? Grote kunst of  daarentegen  een ietwat mislukt vergankelijk verschijnsel?

Vooraleer de Geschiedenis  ons allen, bij leven en welzijn, uitsluitsel geeft, hierbij toch bij wijze van afleiding enkele subtiele beoordelingselementen. In vraag- en antwoordvorm kan je meegenieten.

Vanwege de  delicaatheid  noemen we dame  en de heer niet bij naam, maar het steekspel  werd  uiteraard  tussen meerderheid en oppositie gespeeld.



Vraag:

Het graffitiproject in het station van Halle werd in twee fases gerealiseerd. Uiteindelijk bleek dat grote delen van de muur onbespoten en dus grijs zijn gebleven. Een gedeelte van het kunstwerk, de waterman, is helemaal uitgelopen en werd niet hersteld. Het raadslid vraagt wanneer de waterman hersteld zal worden en wanneer de resterende ruimte bespoten wordt.

Antwoord

De waterman is klaar en moet niet hersteld worden. Het water dat uit de vaas komt, vormt de golven voor de vissen. De stijl is druiperig en lijkt inderdaad alsof het is uitgelopen, maar dat was net de bedoeling. Er gaan ook geen werken meer gebeuren. Infrabel gaf geen toelating om een heel weekend door te werken. Dit zorgde voor een lichte paniek bij ons en de artiesten, omdat die echt wel veel meer tijd nodig hadden om alles volledig tot in de puntjes af te werken. We hebben toen beslist dat de focus vooral moest liggen op de afwerking van de horoscopen zelf. Dit alles was het gevolg van het grote tijdgebrek door het slechte weer tijdens het eerste weekend. Daar is dus niemand verantwoordelijk voor en dat kunnen we de uitvoerder zeker niet kwalijk nemen.”

En nog:  “De waterman is klaar en moet niet hersteld worden. De waterman zelf is van de hand van graffer Joachim. Het water dat uit de vaas komt is een creatie van artiest Adrien Roubens. Dit water vormt de golven voor de vissen. Adrien zijn stijl is net het ‘druiperige’, zoals nu gecreëerd. Voor sommigen lijkt het inderdaad alsof het volledig is uitgelopen, maar dit was net de bedoeling. Dit is een stijl die bvb. bij het project in Buizingen ook is toegepast. Daar hebben ze zelfs bewust water langs de muren laten lopen om net dat effect te creëren. Ik vind het werk persoonlijk erg mooi, maar u mag daar natuurlijk een andere mening over hebben.

Vraag:

Welke link er is tussen de uitgebeelde horoscopen en de stad Halle en waarom het stadsbestuur niet geëist heeft dat hieraan werd voldaan.
Antwoord
Er is geen rechtstreekse link tussen de sterrenbeelden en de stad Halle maar dat was ook niet nodig. De muur bleek 180 meter, wat perfect deelbaar is door twaalf. En zo kwam de artistieke projectleider bij de twaalf sterrenbeelden uit. Dit is een thema dat tot de verbeelding spreekt en waar iedere pendelaar zich wel in kan vinden. De opdracht was niet om het volledige kunstwerk in Hals thema te maken, maar om een aantal linken te voorzien. Er zijn twee linken tussen de graffitikunst en Halle in het station:
  1. Het werk met de tweelingen: aan de ene kant het statische standbeeld van Servais en aan de andere kant, als spiegelbeeld (tweelingbeeld), werd Servais tot leven geroepen door middel van spuitbus en kwast. Servais was zelf van sterrenbeeld een tweeling.
  2. Het werk met de boogschutters: hier is een trein in verwerkt met het opschrift ‘Pasta’, een tag die overal in het station van Halle terug te vinden is.”
Vraag:

Wanneer zal de resterende ruimte worden bespoten zodat men een aansluitend geheel krijgt in plaats van van verschillende losse stukjes? 

Antwoord

 “Er gaan geen werken meer gebeuren. Door het slechte weer hebben de artiesten de afwerking in twee keer moeten doen. We hadden bij Infrabel aangevraagd om te starten op een zaterdag, om eventueel de nacht door te werken en om te eindigen zondagavond. Zo was er toch een heel weekend beschikbaar. Op 1 augustus 2019 liet Infrabel weten dat er enkel mocht gewerkt worden op zaterdag en zondag tussen 8u ’s ochtends en 16u in de namiddag. Dit zorgde voor een lichte paniek bij ons en de artiesten, omdat die echt wel veel meer tijd nodig hadden om alles volledig tot in de puntjes af te werken. We hebben toen moeten beslissen dat de werken toch nog wat meer in elkaar moesten overvloeien en dat de ruimtes ertussen wat opvulling zouden krijgen, maar dat de focus vooral moest liggen op de afwerking van de horoscopen zelf. Dit alles was het gevolg van het grote tijdgebrek door het slechte weer tijdens het eerste weekend. Daar is dus niemand verantwoordelijk voor en dat kunnen we de uitvoerder zeker niet kwalijk nemen.”

 De grijze vlakken zullen niet meer worden opgevuld ook al was dit oorspronkelijk de bedoeling. De eerste spuitdag regende het, de tweede spuitdag waren de uren -door toedoen van de NMBS- te beperkt en dus werden eerst de sterrenbeelden afgewerkt en is men er niet meer in geslaagd de verschillende stukken te verbinden. Het werk is dus niet volledig voltooid. Een derde spuitdag komt er niet meer. De vzw die de artiesten aanstelde om dit project uit te voeren is intussen failliet.


Vraag:

De themabepaling in het bestek stelde een duidelijke link met Halle voorop: welke link is er tussen de uitgebeelde horoscopen en de stad Halle? Waarom heeft het stadsbestuur als opdrachtgever én betalende partij niet geëist dat hieraan werd voldaan?  

Antwoord

“Er is geen rechtstreekse link tussen de sterrenbeelden en de stad Halle. Maar dat was ook niet nodig. De muur bleek 180 meter, wat perfect deelbaar is door 12. Op basis daarvan is er op zoek gegaan naar een thema dat rond “12” kon passen. En zo kwam de artistieke projectleider bij de sterrenbeelden uit. Dit is een thema dat tot de verbeelding spreekt en waar iedere pendelaar zich wel in kan vinden, want iedereen heeft natuurlijk een welbepaald sterrenbeeld. De opdracht was niet om het volledige kunstwerk in Hals thema te maken, maar om een aantal linken te voorzien.

 Daaraan is volgens ons voldaan. Er zijn namelijk twee linken tussen de graffitikunst en Halle en het station van Halle: 1. Het werk met de tweelingen: aan de ene kant het statische standbeeld van Servais en aan de andere kant, als spiegelbeeld (tweelingbeeld), werd Servais tot leven geroepen door middel van spuitbus en kwast. Subtiel en toch verbluffend. Servais was trouwens van sterrenbeeld een tweeling. 2. Het werk met de boogschutters: hier is een trein in verwerkt met het opschrift “Pasta”, een tag die overal in het station van Halle terug te vinden is”.


Antwoord van de vraagsteller

Dat laatste is toch opmerkelijk. In legale graffiti uitpakken met een verwijzing naar illegale tags elders in het station...


Conclusie? Half af is soms helemaal klaar en alle kunst is voor heel veel interpretatie vatbaar.
Pen van Papin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten