Vu alleman, van alleman nen dikke mersi, das in alle oek neus

Wa zegde na tlifste: bedankt of mersi? Awel, ik ga jullie nu eens onomwonden mijn mening geven en die toetsen aan die van de Halse politieke wereld.

©PvP

Want er is deining over ontstaan. Ambras, dikken ambras.  Volgens  één van de meest populaire en invloedrijke gentlemen  (iere  va stand van 't stad) - dat heb ik alleen van horen zeggen en ik kan het niet bevestigen -  zegt  een echte Hallenaar  "mersi". Ik heb het zwart op wit  gelezen, en nog wel in 't dialect van Halle, dat  enkel een echte Hallenaar onder de knie kan hebben. Mogelijkerwijze  heb ik het dus niet helemaal  gevat,  maar dat moet je er bij nemen. 

 't Is simpel en  je hoeft er geen hogere studies voor  gedaan te hebben. Wie "bedankt, dank u,  mooi gedaan, proficiat, dat doet ons deugd, we zijn fier op jullie" of iets gelijkaardigs zegt, dat is geen  echte Hallenaar. Duidelijker kan het niet.

Moeten we nu aannemen dat er echte Hallenaren  rondlopen en ook nog een paar valse, onechte of vreemde?  Dat is pas nieuws hé. En van waar  komt dat dan? 

Wel, 't is een reactie op  een bedenking van de  een of andere ouderwetse flamingant die geen deel  uitmaakt van de  échte macht in 't Stad  en die dus geen fantastisch uitgebouwde communicatiedienst achter zich heeft die de stad met grote spandoeken kan versieren waarop iedereen die voor ons zorgt bedankt wordt met het woord "Merci". Die persoon vindt dat er ook mooie echte Nederlandse woorden bestaan om mensen een hart onder de riem te steken. Futiele kritiek, nu is het toch tous ensemble en heeft niks anders nog belang?

Ik  heb  ook  iemand  ontmoet, tijdens een zeldzame zomerse dwaaltocht door onze stad, die  zich afvroeg "of dat geld voor die grote  spandoeken niet beter  aan iets anders en  nuttigers zou worden besteed". Zo heb je altijd echte azijnpissers, volgens de gangbare mening van de échte liefhebbers van Halle. 

't Is allemaal  relatief, leg er een korrel zout  op, vanop anderhalve meter natuurlijk. Kwestie van soosjel distans.  Van Ranst gaat ondertussen beslissen dat ons  nageslacht zich ook na de Paasvakantie verder thuis mag vervelen. Het staat al in de soosjelmiedia en in de goei gazette.  De democratie wordt tegenwoordig  heel creatief heruitgevonden en alleman vindt dat goed. 't Is de oude droom van de communisten die  stilaan werkelijkheid wordt, hoor ik  zeggen. Voor sommigen is het nooit goed hé.

Zalig Pasen aan alle  opti- en pessimisten! Urbi et Orbi (in 't stad en in de wereld)

 Uw hartsvriendin Saskia


Geen opmerkingen:

Een reactie posten