Zopas hebben de Vlaamse Waterweg en Besix de plannen voor de nieuwe Bospoortbrug voorgesteld. Wij onthouden de volgende kerngegevens die voor de Hallenaar van belang zijn.
1. De brug kan omhoog ( 1.80 meter) om hoge schepen te laten passeren.
2. De brug omhoogtrekken en weer laten zakken vergt ongeveer 8 minuten.
3. De Waterweg schat dat de brug per dag een tiental keer moet gehesen worden. 80 minuten met een hoge brug dus elke dag.
4. Over de brug mogen enkel voetgangers, fietsers en lijnbussen.
5. Er zijn op de brug geen aparte voet- of fietspaden. Bussen moeten achter voetgangers en fietsen blijven.
6. Misschien (dus nog niet zeker) komt er later een aparte vaste brug voor de zwakke weggebruikers.
7. De brug zou in de loop van 2026 af moeten zijn.
8. Voetgangers en fietsers zullen onder de brug doorkunnen langs de fietssnelweg. Zoals vroeger, zie foto, maar nu langs de andere kanaaloever.
9. Hallenaren: houd rekening met verkeers- en lawaaihinder.
10. Over een speciaal hoekje voor verliefde paartjes onder de brug wordt nog overlegd. De Fietsersbond is er in elk geval niet tegen, zo vernemen wij officieus. Op 1 april komt er waarschijnlijk rond middernacht een proefopstelling en zingen vooraanstaande Halse burgers in koor " Sous le plus joli pont de Belgique".
| |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten